Lamentabili sane exitu

x
Gebruik de knoppen om door de historische teksten te lopen:

Informatie over dit document

Lamentabili sane exitu
Syllabus van dwalingen van de modernisten
Peter Palombelli
Heilig Officie
3 juli 1907
Curie - Decreten
1907, Acta Sanctae Sedis 40e jrg, pp. 470-478 / Stg. InterKerk
Vert. uit het Latijn; alineanummering en -verdeling naar Denzinger-Hünermann
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
september 2010
Drs. J. Vijgen
28 mei 2022
2497
nl
Toon meer

Referenties naar dit document: 3

Open uitgebreid overzicht

Referenties naar dit document van thema's en berichten

Open uitgebreid overzicht

Extra opties voor dit document

Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social media

Referenties naar alinea 13: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
- Artikel 2 De inspiratie en het vrij zijn van dwaling van de H. Schrift
9
Zij zijn geleid door overdreven eenvoud of onwetendheid die waarlijk geloven dat God de auteur is van de Heilige Schriften.

Referenties naar alinea 9: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
10
De inspiratie van de boeken van het Oude Testament bestaat hierin dat de Israëlitische schrijvers religieuze leringen overleverden onder een bepaald aspect dat nauwelijks of niet bekend was bij de heidenen.

Referenties naar alinea 10: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
11
De goddelijke inspiratie omvat niet de gehele Heilige Schrift zodat het alle en elk gedeelte ervan vrijwaart van dwaling.

Referenties naar alinea 11: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
12
De exegeet, indien hij zich nuttig wil toeleggen op de studie van de Bijbel, moet eerst elke voorgevormde opinie over de bovennatuurlijke oorsprong van de Heilige Schriften naast zich neerleggen en deze niet op een andere wijze interpreteren dan louter menselijke documenten.

Referenties naar alinea 12: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
13
De evangelisten zelf en de Christenen van de tweede en derde generatie hebben de evangelische parabels op kunstmatige wijze samengesteld en zo verklaarden zij de geringe vruchten van de prediking van Christus bij de Joden.

Referenties naar alinea 13: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
14
In vele verhalen hebben de evangelisten weergegeven niet zozeer wat waar is maar wat zij meenden dat, ook indien het vals is, van groter voordeel was voor de lezers.

Referenties naar alinea 14: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
15
De Evangelies waren tot aan de vastlegging en bepaling van de canon onderworpen aan voortdurende toevoegingen en correcties; en dus bleef er in deze Evangelies enkel een vaag en onzeker spoor over van de leer van Christus.

Referenties naar alinea 15: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
16
De vertellingen van Johannes zijn niet historisch in eigenlijke zin maar een mystieke beschouwing van het Evangelie; de toespraken in dit Evangelie zijn theologische meditaties, ontdaan van historische waarheid omtrent het mysterie van de verlossing.

Referenties naar alinea 16: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
17
Het Vierde Evangelie heeft mirakels overdreven, niet enkel opdat het uitzonderlijke duidelijker zou blijken maar ook opdat het meer geschikt zou worden om het werk en de heerlijkheid van het Mensgeworden Woord te tonen.

Referenties naar alinea 17: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
18
Johannes beweert voor zichzelf de status van getuige omtrent Christus. In werkelijkheid is hij enkel een buitengewone getuige van het Christelijk leven of van het leven van Christus in de Kerk aan het einde van de eerste eeuw.

Referenties naar alinea 18: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
19
Heterodoxe exegeten hebben de ware betekenis van de Schriften meer getrouw uitgedrukt dan de katholieke exegeten.

Referenties naar alinea 19: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media