Inhoudsopgave
- Inhoud
(Ewtn.lc / CNA) - Te midden van hedendaagse uitdagingen voor scholen en universiteiten — hyperdigitalisering, sociale onzekerheid en de crisis in relaties — moet een katholieke opvoeding moedig de hele mens onderwijzen, schrijft paus Leo XIV in een nieuwe apostolische brief.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
In “ - Nieuwe kaarten van hoop tekenen,” reflecteert Leo op de rol van katholiek onderwijs 60 jaar na de proclamatie van op 28 oktober 1965, de verklaring van het Tweede Vaticaans Concilie over het christelijk onderwijs.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
“De Kerk viert een vruchtbare onderwijsgeschiedenis, maar staat ook voor de dringende taak haar voorstellen bij te werken in het licht van de tekenen van de tijd,” schrijft de paus in de brief, gepubliceerd in het Italiaans op 28 oktober.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
“We zijn ons bewust van de moeilijkheden: hyperdigitalisering kan de aandacht fragmenteren; de crisis in relaties kan de psyche kwetsen; sociale onzekerheid en ongelijkheden kunnen het verlangen doven,” zegt hij. “Toch kan juist hier katholiek onderwijs een baken zijn: geen nostalgisch toevluchtsoord, maar een laboratorium van onderscheiding, pedagogische innovatie en profetisch getuigenis.”
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
In het acht pagina’s tellende document noemt de pontifex drie prioriteiten voor de onderwijscommunity: de cultivatie van een innerlijk leven door ruimte voor stilte, onderscheiding en dialoog met het eigen geweten en met God; vorming in het wijzer omgaan met technologie en kunstmatige intelligentie die de mens centraal stelt; en onderwijs in taal die vrede bouwt, geweldloos is en open staat voor anderen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Hij wijst ook op het belang van het financieel toegankelijk maken van katholiek onderwijs. “Waar de toegang tot onderwijs een voorrecht blijft, moet de Kerk deuren openzetten en nieuwe wegen uitvinden, want ‘de armen verliezen’ is gelijk aan het verlies van de school zelf,” schrijft hij.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Digitale uitdagingen
Paus Leo vestigt in zijn brief de aandacht op de digitale omgeving en de impact ervan op het onderwijs, met de nadruk dat “technologie de mens moet dienen, niet vervangen. Het moet het leerproces verrijken, niet de relaties en gemeenschappen armer maken.”
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
“Geen algoritme kan vervangen wat het onderwijs menselijk maakt: poëzie, ironie, liefde, kunst, verbeelding, de vreugde van ontdekking en zelfs onderwijs in fouten als kans voor groei. Het beslissende punt is niet de technologie, maar het gebruik dat wij ervan maken,” schrijft de paus.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Wat is christelijk onderwijs?
Het document van de pontifex biedt ook een visie op christelijk onderwijs dat “de hele persoon omvat: spiritueel, intellectueel, emotioneel, sociaal en fysiek. … (Onderwijs) meet (zijn waarde) aan de hand van waardigheid, gerechtigheid en het vermogen het gemeenschappelijk goed te dienen.”
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Leo zegt dat het vormen van de hele persoon betekent het vermijden van compartimentalisatie, omdat “wanneer het geloof waar is, het geen aanvullend ‘vak’ is, maar een ademhaling die elk ander vak van zuurstof voorziet. Zo wordt katholiek onderwijs het zuurdesem in de menselijke gemeenschap.”
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Invloed van Sint John Henry Newman
De paus verwijst in zijn brief herhaaldelijk naar Sint John Henry Newman, die hij zal uitroepen tot nieuwe mede-beschermheilige van de educatieve missie van de Kerk.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Deze woorden, legt hij uit, “zijn een uitnodiging om onze inzet te vernieuwen voor kennis die evengoed intellectueel verantwoordelijk en rigoureus als diep menselijk is. We moeten ook oppassen niet te vervallen in een verlichting van een ‘fides’ (geloof) die exclusief gepaard gaat met ‘ratio’ (rede).”
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
“Daar spreekt het hart tot het hart, en de methode is luisteren, dat de ander erkent als goed, niet als bedreiging,” zegt hij en wijst erop dat “cor ad cor loquitur” (“hart spreekt tot hart”) het motto was van Sint John Henry Newman als kardinaal, genomen uit een brief van Sint Franciscus van Sales: “Oprechtheid van het hart, niet overvloed aan woorden, raakt de harten van mensen.”
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
“Het vergeten van onze gemeenschappelijke menselijkheid heeft geleid tot verdeeldheid en geweld; en wanneer de aarde lijdt, lijden de armen het meest,” schrijft hij. “Katholiek onderwijs kan niet zwijgen: het moet sociale rechtvaardigheid en milieu rechtvaardigheid combineren, soberheid en duurzame levenswijzen bevorderen, en gewetens vormen die in staat zijn niet alleen te kiezen wat handig is, maar wat juist is.”
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
https://beta.rkdocumenten.nl/toondocument/bericht_5503-paus-roept-op-tot-vernieuwing-van-het-katholiek-onderwijs-temidden-nl