De leer van het katholieke geloof over het ontvangen van de heilige Eucharistie
x
Informatie over dit document
De leer van het katholieke geloof over het ontvangen van de heilige Eucharistie
Mgr. Joseph Strickland
e.a.
16 september 2022
Overige auteurs - Brieven
LifeSiteNews.org / EWTN.lc
19 september 2022
EWTN.lc
21 juni 2023
8728
nl
Referenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
- Inhoud
De recente apostolische brief Desiderio Desideravi [8667], uitgegeven op 29 juni 2022, het feest van de heiligen Petrus en Paulus, stelt:
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe wereld weet het nog niet, maar iedereen is uitgenodigd voor het bruiloftsmaal van het Lam (Openb. 19, 9) [b:Openb. 19, 9]. Om toegelaten te worden tot het feest is alleen het bruiloftskleed van het geloof vereist dat voortkomt uit het horen van zijn Woord. (Rom. 10, 17) [[b:Rom. 10, 17]] (Il mondo ancora non lo sa, ma tutti sono invitati al banchetto di nozze dell’Agnello (Ap 19,9). Per accedervi occorre solo l’abito nuziale della fede che viene dall’ascolto della sua Parola (cfr. Rom 10,17)(...). Desiderio Desideravit, 5 [[8667|+10]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe normale betekenis van deze woorden is dat de enige vereiste voor een katholiek om waardig de heilige Eucharistie te ontvangen het bezit is van de deugd van het geloof, waardoor men de christelijke leer gelooft op grond van goddelijke openbaring. Bovendien heerst er in de apostolische brief in zijn geheel stilte over het essentiële onderwerp van berouw over de zonde dat voor het waardig ontvangen van de Eucharistie nodig is.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDeze natuurlijke betekenis is in tegenspraak met het geloof van de katholieke kerk. De katholieke kerk heeft altijd geleerd dat om de heilige Eucharistie waardig en zonder zonde te ontvangen, katholieken de sacramentele absolutie moeten ontvangen, indien mogelijk, voor elke doodzonde die zij hebben begaan en alle andere wetten van de Kerk betreffende het ontvangen van de Eucharistie moeten gehoorzamen (zoals bijvoorbeeld de wetten betreffende het vasten vóór het ontvangen van de Eucharistie). Als een katholiek echter niet in staat is om doodzonden te belijden, maar een zwaarwegende reden heeft om de Eucharistie te ontvangen (zoals een priester die op een bepaald tijdstip de mis moet opdragen, maar niet in staat is te gaan biechten), moet zo’n persoon er naar beste vermogen van overtuigd zijn dat hij een volmaakt berouw heeft over alle doodzonden die hij heeft begaan.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe bewering dat geloof de enige vereiste is voor het waardig ontvangen van de heilige Eucharistie werd veroordeeld door het Concilie van Trente als een ketterij.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaHet heilige en oecumenische Concilie van Trente [d:21],
Decreet betreffende het Allerheiligste Sacrament van de Eucharistie (11 oktober 1551). [679]
Decreet betreffende het Allerheiligste Sacrament van de Eucharistie (11 oktober 1551). [679]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaHoofdstuk VII. De voorbereiding die moet worden verricht om de heilige Eucharistie waardig te ontvangen [679 |+ 20 ]
Als het niet past voor wie dan ook om tot welke van de heilige handelingen dan ook te naderen tenzij op waardige wijze, zo zou een christen er zeker, hoe meer hij de heiligheid en de goddelijkheid van dit hemelse sacrament begrijpt, des te zorgvuldiger voor moeten waken dat hij niet nadert tot de communie zonder grote eerbied en heiligheid can. 11 [679 |+ 38 ], temeer als we bij de apostel deze vreeswekkende woorden lezen: “Wie onwaardig eet en drinkt, eet en drinkt zichzelf een oordeel, door niet het lichaam van de Heer te onderkennen” (1 Kor. 11,29) [b:1 Kor. 11,29]. Daarom moet het voorschrift: “Laat een mens zichzelf onderzoeken” (1 Kor. 11, 28) [b:1 Kor. 11, 28], in herinnering worden geroepen door hem die wil communiceren. Welnu, het kerkelijk gebruik verklaart dat dit onderzoek noodzakelijk is, dat niemand die zich bewust is van een doodzonde, hoe berouwvol hij ook lijkt voor zichzelf, tot de heilige Eucharistie zou mogen naderen zonder voorafgaande sacramentele biecht. De heilige synode heeft gedecreteerd, dat dit altijd door alle christenen moet worden nageleefd, zelfs door die priesters die van ambstwege verplicht zouden zijn de eucharistie te celebreren, mits hen de mogelijkheid zich te wenden tot een biechtvader niet ontbreekt. Maar als in een dringende noodzakelijke omstandigheid een priester moet celebreren zonder voorafgaande Biecht, laat hem dan zo spoedig mogelijk daarna biechten....
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaCanon 11 [679 |+ 38 ]. Als iemand zegt dat geloof alleen voldoende voorbereiding is voor het ontvangen van het sacrament van de allerheiligste Eucharistie, hij zij anathema. (Si quis dixerit, solam fidem esse sufficientem praeparationem ad sumendum sanctissimum eucharistiae sacramentum, anathema sit.)
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDeze bewering is ook in strijd met de Canones 915 en 916 [30|915.916] van het Latijnse Wetboek van Canoniek Recht [30] en de Canones 711 en 712 [2620|(711.712)] van het Oosterse Wetboek van Canoniek Recht [2620].
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaLatijns Wetboek van Canoniek Recht Can.
Canon 915 [30|915]: Tot de heilige Communie mogen niet toegelaten worden geëxcommuniceerden en degenen die door een interdict getroffen zijn, na het opleggen of verklaren van hun straf, alsook anderen die halsstarrig volharden in een zware zonde die bekend is.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaCan. 916 [30|916]: Wie zich van zware zonde bewust is, mag zonder voorafgaande sacramentele belijdenis niet de Mis celebreren of het Lichaam van de Heer ontvangen, tenzij een ernstige reden aanwezig is en een gelegenheid tot belijdenis ontbreekt; hij dient in dit geval te bedenken dat hij verplicht is een akte van volmaakt berouw te verwekken, die het voornemen insluit om zo spoedig mogelijk te biechten.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaOosters Wetboek van Canoniek Recht
Canon 711 [2620|(711)]: Een persoon die zich bewust is van een ernstige zonde mag de Goddelijke Liturgie niet vieren, noch de Goddelijke Eucharistie ontvangen, tenzij om een ernstige reden en er geen gelegenheid is om het sacrament van boete te ontvangen; in dat geval moet de persoon een daad van volmaakt berouw stellen, inclusief het voornemen om zo snel mogelijk te biechten.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaCanon 712 [2620|(712)]: Het is degenen die publiekelijk onwaardig zijn, verboden de goddelijke Eucharistie te ontvangen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaHet doel van deze canones is het voorkomen van zware zonde van de kant van de persoon die onwaardig de Eucharistie ontvangt, om schandaal te voorkomen, en om de ontheiliging van het sacrament te voorkomen als gevolg van een dergelijke onwaardige ontvangst. Deze canons zijn nog steeds van kracht. Ze kunnen niet geldig worden ingetrokken, omdat hun inhoud de goddelijke wet over de Eucharistie uitdrukt die geleerd wordt in de heilige Schrift en de heilige Traditie. Hierop is gewezen in de verklaring van 24 juni 2000 van de Pauselijke Raad voor Wetgevende Teksten [5557], betreffende de toelating tot de heilige communie van gescheiden en hertrouwde gelovigen:
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe Codex van Canoniek Recht [30] bepaalt dat “degenen aan wie de straf van excommunicatie of interdict is opgelegd of uitgesproken, en anderen die hardnekkig volharden in een duidelijke zware zonde, niet tot de heilige communie worden toegelaten” (can. 915) [30|915]. Betreffende het toelaten tot de Communie van gelovigen die gescheiden zijn en hertrouwd [[5557 |+ 2]] ... Het verbod in de geciteerde canon is door zijn aard afgeleid van de goddelijke wet en overstijgt het domein van de positieve kerkelijke wetten: deze laatste kunnen geen wetswijzigingen invoeren die in strijd zouden zijn met de leer van de Kerk. De Bijbeltekst waarop de kerkelijke traditie zich altijd heeft gebaseerd is die van de heilige Paulus: “Dit betekent dat wie het brood eet of de beker van de Heer onwaardig drinkt, zondigt tegen het lichaam en bloed van de Heer. Een mens moet eerst zichzelf onderzoeken en dan pas van het brood eten en van de beker drinken. Wie eet en drinkt zonder het lichaam te onderkennen eet en drinkt zichzelf een oordeel.” Betreffende het toelaten tot de Communie van gelovigen die gescheiden zijn en hertrouwd [[5557 |+ 3]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media--
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media--
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaPaus Franciscus heeft in zijn woorden en daden aangegeven dat hij de opvatting huldigt die ligt uitgedrukt in de normale betekenis van de hierboven geciteerde woorden van Desiderio Desideravi [8667].
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaIn zijn Angelustoespraak voor het feest van Sacramentsdag op 6 juni 2021 [8316] zei paus Franciscus:
er is een andere kracht die opvalt in de broosheid van de Eucharistie: de kracht om hen lief te hebben die fouten maken. Het is in de nacht dat hij wordt verraden dat Jezus ons het Brood des Levens geeft. Hij geeft ons de grootste gave terwijl hij de diepste afgrond in zijn hart voelt: de leerling die met Hem eet, die het stukje brood in hetzelfde bord doopt, verraadt Hem. En verraad is het ergste lijden voor iemand die liefheeft. En wat doet Jezus? Hij reageert op het kwaad met een groter goed. Hij beantwoordt Judas’ “nee” met het “ja” van barmhartigheid. Hij straft de zondaar niet, maar geeft liever zijn leven voor hem; Hij betaalt voor hem. Wanneer wij de Eucharistie ontvangen, doet Jezus hetzelfde met ons: Hij kent ons; Hij weet dat we zondaars zijn, en dat we veel fouten maken, maar hij geeft niet op om zijn leven met het onze te verbinden. Hij weet dat we het nodig hebben, want de Eucharistie is niet de beloning van de heiligen, nee, het is het Brood van de zondaars. Daarom vermaant hij ons: “Wees niet bang! Neemt en eet.” De Eucharistie, niet de beloning van de heiligen maar het Brood voor de zondaars [[8316 |+ 3]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe verklaring dat de Eucharistie niet het loon van de heiligen is, maar het brood van de zondaars, zou in orthodoxe zin kunnen worden opgevat als ze op zichzelf wordt genomen. Echter, geplaatst in de context van de ontvangst van de Eucharistie door Judas, waarnaar in de Angelustoespraak wordt verwezen (Joh. 13, 23-27) [[b:Joh. 13, 23-27]], en in de context van andere woorden en daden van paus Franciscus, suggereert deze dat afstand doen van zonde niet noodzakelijk is om het ontvangen van de Eucharistie aanvaardbaar te laten zijn voor God. Dit gezichtspunt wordt bevestigd in de volgende verklaring van Desiderio Desideravi [8667]: “Inderdaad, elke ontvangst van de communie met het Lichaam en Bloed van Christus werd reeds door Hem gewenst in het Laatste Avondmaal” (n. 6) [[8667 |+ 8 ]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe hierboven aangehaalde leer van het Concilie van Trente veroordeelt het standpunt van Maarten Luther over geloof en rechtvaardiging. Paus Franciscus heeft publiekelijk zijn instemming betuigd met de veroordeelde standpunten van Luther. In een persconferentie op 26 juni 2016 verklaarde paus Franciscus:
Ik denk dat de bedoelingen van Maarten Luther niet verkeerd waren; hij was een hervormer. Misschien waren sommige van zijn methoden niet juist, hoewel in die tijd, als je de geschiedenis van Pastor leest, bijvoorbeeld – Pastor was een Duitse lutheraan die een bekering onderging toen hij de feiten van die periode bestudeerde; hij werd katholiek – zien we dat de Kerk niet bepaald een model was om na te streven. Er was corruptie en wereldsheid in de Kerk; er was gehechtheid aan geld en macht. Dat was de basis van zijn protest. Hij was ook intelligent, en hij ging door, zijn redenen daarvoor rechtvaardigend. Tegenwoordig zijn lutheranen en katholieken, en alle protestanten, het eens over de leer van de rechtvaardiging: op dit zeer belangrijke punt vergiste hij zich niet.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaOp de dag dat Desiderio Desideravi [8667] werd uitgegeven, ontving paus Franciscus Nancy Pelosi, de voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, in audiëntie. Nancy Pelosi is publiekelijk verboden om communie te ontvangen onder Canon 915 [30|915] door haar Ordinarius aartsbisschop Salvatore Cordileone. De reden voor deze maatregel was haar consistente politieke steun voor de volledige legalisering van abortus tot aan de geboorte. Na de audiëntie met paus Franciscus, ontving Nancy Pelosi de communie tijdens een mis in de St. Pieter waar paus Franciscus voorging, wat leidde tot schandaal bij katholieken over de hele wereld. Toen gevraagd werd naar haar illegale ontvangst van de communie, sprak paus Franciscus er geen afkeuring over uit. In plaats daarvan reageerde hij door te zeggen:
“Wanneer de Kerk haar pastorale aard verliest, wanneer een bisschop zijn pastorale aard verliest, veroorzaakt dat een politiek probleem. Dat is alles wat ik kan zeggen.”Dit antwoord berispt aartsbisschop Cordileone voor zijn gerechtvaardigde toepassing van Canon 915 [30|915].
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe apostolische brief Desiderio Desideravi [8667] is geen onfeilbare leer, omdat hij niet voldoet aan de noodzakelijke voorwaarden voor een uitoefening van de pauselijke onfeilbaarheid. De canon van het Concilie van Trente is een uitoefening van het onfeilbare leergezag van de Kerk. Daarom weerlegt de tegenstelling tussen Desiderio Desideravi [8667] en de gedefinieerde leer van het Concilie van Trente [d:21] niet de claim van de Katholieke Kerk dat ze onfeilbaar geleid wordt door de Heilige Geest wanneer zij door de uitoefening van haar leerambt van alle katholieken eist dat zij een leerstelling geloven als zijnde goddelijk geopenbaard. Over de mogelijkheid dat een paus in het openbaar een dwaling onderwijst, zie de Correctio filialis gericht aan paus Franciscus door een aantal katholieke geleerden (http://www.correctiofilialis.org), en de besprekingen in het boek Defending the Faith against Present Heresies (Arouca Press, 2021). Geen enkele katholiek kan een pauselijke uitspraak geloven of ernaar handelen als deze in strijd is met het goddelijk geopenbaarde katholieke geloof.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaWij, ondergetekenden, belijden het katholieke geloof betreffende het waardig ontvangen van de Eucharistie zoals gedefinieerd door het Concilie van Trente, volgens welke geloof alleen geen voldoende voorbereiding is voor het ontvangen van het sacrament van de Allerheiligste Eucharistie. Wij moedigen alle bisschoppen en geestelijken van de Katholieke Kerk aan om publiekelijk dezelfde leer te belijden over het waardig ontvangen van de Eucharistie, en de bijbehorende canons te handhaven om ernstig en openbaar schandaal te voorkomen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media(Getekend).
Zie hier de lijst van de eerste ondertekenaars. Geleerden en geestelijken worden uitgenodigd om contact met ons op te nemen indien zij dit document willen ondertekenen: mhickson@lifesitenews.com
Ondertekenaars Most Rev. Joseph Strickland, Bishop of Tyler
Most Rev. René Henry Gracida, Bishop Emeritus of Corpus Christi
Most Rev. Robert Mutsaerts, Auxiliary Bishop of S’Hertogenbosch in Netherlands
Most Rev. Athanasius Schneider, Auxiliary Bishop of Astana, Kazakhstan
Fr. James Altman
Dr. Heinz-Lothar Barth, until 2016 professor of Latin and Greek at the University of Bonn
Donna F. Bethell,
JD James Bogle, Esq., MA TD VR, barrister-at-law and former President of Una Voce International
Deacon Philip Clingerman OCDS BS, BA, MA (Theology)
Deacon Nick Donnelly, MA Anthony Esolen, PhD
Deacon Keith Fournier, JD, MTS, MPhil
Matt Gaspers, Managing Editor, Catholic Family News
Fr Stanislaw C. Gibziński, Reading, UK
Maria Guarini, STB, editor of the website Chiesa e postconcilio
Sarah Henderson, DCHS, MA (Religious Education and Catechetics), BA
Dr. Maike Hickson, PhD, journalist
Dr. Robert Hickson, retired professor of literature and philosophy
Dr. Dr. Rudolf Hilfer, Stuttgart, Germany
Dr. Rafael Huentelmann, Editor in Chief, METAPHYSICA
Steve Jalsevac, co-founder and president, LifeSiteNews.com
Dr. Peter A. Kwasniewski, PhD
Dr. John Lamont, DPhil
Fr. Elias Leyds, CSJ, diocese of Den Bosch, Netherlands
Fr. John P. Lovell
Dr. Cesar Felix Sanchez Martinez. Professor of Philosophy of Nature at the Saint Jerome Archdiocesan Seminary of Arequipa (Peru)
Deacon Eugene McGuirk
Martin Mosebach
Brian M. McCall, Editor in Chief, Catholic Family News
Patricia McKeever, B.Ed. M.Th., Editor, Catholic Truth (Scotland)
Julia Meloni, B.A. Yale, A.M. Harvard, author
Fr. Cor Mennen, lic. canon law, former seminary professor
Fr. Michael Menner
Dr. Sebastian Morello, BA, MA, PhD, essays editor for the The European Conservative
Fr. Gerald E. Murray, J.C.D., Pastor, Church of the Holy Family, New York, NY
George Neumayr, author
Fr. Guy Pagès
Paolo Pasqualucci, ret. professor of philosophy, University of Perugia, Italy
Dr. Claudio Pierantoni, Universidad de Chile, PhD History of Christianity, PhD Philosophy
Dr. Carlo Regazzoni, philosopher of culture
Dr. John Rist, emeritus professor of Classics and Philosophy, University of Toronto,
FRSC Eric Sammons, Editor, Crisis Magazine
Edward Schaefer, president, The Collegium Wolfram Schrems,
Mag. theol., Mag. phil. Paul A. Scott PhD, FRSA, FRHistS, FCIL, CL, Associate Professor of French and Cramer Professor, Affiliate Faculty of the Gunn Center for the Study of Science Fiction, Affiliate Faculty of the Ad Astra Center for Science Fiction and Speculative Imagination, General Editor of The Year’s Work in Modern Language Studies (Brill) Department of French, Francophone and Italian Studies, University of Kansas, USA
Anna Silvas, BA, MA, PhD, Adjunct Senior Research Fellow, University of New England, Australia
Dr. Michael Sirilla, PhD
Anthony P. Stine, PhD
Dr. Gerard J.M. van den Aardweg, Netherlands
Dr. phil. habil. Berthold Wald, retired professor, Theological Faculty of Paderborn, Germany
John-Henry Westen, Co-Founder and Editor in Chief of LifeSiteNews.com
Elizabeth Yore, Esq., Founder, Yore Children
John Zmirak, PhD
Aanvullende ondertekenaars
Fr. Edward B. Connolly
Christina Fox, BA BDiv., independent scholar
Adrie A.M. van der Hoeven MSc, author of jesusking.info
Fr. Tyler Johnson
Edgardo J. Cruz Ramos, President, Una Voce Puerto Rico
Luis Roman, MBA and MA student of theology, host and producer of the well-known show in the Hispanic community named Conoce,
Ama Y Vive Tu Fe
Prof. Leonard Wessell (ret.), Ph.D. (USA),
Dr. Phil. (Germany), Doctorado, (Spain)
Deacon Timothy Woods
Zie hier de lijst van de eerste ondertekenaars. Geleerden en geestelijken worden uitgenodigd om contact met ons op te nemen indien zij dit document willen ondertekenen: mhickson@lifesitenews.com
Ondertekenaars Most Rev. Joseph Strickland, Bishop of Tyler
Most Rev. René Henry Gracida, Bishop Emeritus of Corpus Christi
Most Rev. Robert Mutsaerts, Auxiliary Bishop of S’Hertogenbosch in Netherlands
Most Rev. Athanasius Schneider, Auxiliary Bishop of Astana, Kazakhstan
Fr. James Altman
Dr. Heinz-Lothar Barth, until 2016 professor of Latin and Greek at the University of Bonn
Donna F. Bethell,
JD James Bogle, Esq., MA TD VR, barrister-at-law and former President of Una Voce International
Deacon Philip Clingerman OCDS BS, BA, MA (Theology)
Deacon Nick Donnelly, MA Anthony Esolen, PhD
Deacon Keith Fournier, JD, MTS, MPhil
Matt Gaspers, Managing Editor, Catholic Family News
Fr Stanislaw C. Gibziński, Reading, UK
Maria Guarini, STB, editor of the website Chiesa e postconcilio
Sarah Henderson, DCHS, MA (Religious Education and Catechetics), BA
Dr. Maike Hickson, PhD, journalist
Dr. Robert Hickson, retired professor of literature and philosophy
Dr. Dr. Rudolf Hilfer, Stuttgart, Germany
Dr. Rafael Huentelmann, Editor in Chief, METAPHYSICA
Steve Jalsevac, co-founder and president, LifeSiteNews.com
Dr. Peter A. Kwasniewski, PhD
Dr. John Lamont, DPhil
Fr. Elias Leyds, CSJ, diocese of Den Bosch, Netherlands
Fr. John P. Lovell
Dr. Cesar Felix Sanchez Martinez. Professor of Philosophy of Nature at the Saint Jerome Archdiocesan Seminary of Arequipa (Peru)
Deacon Eugene McGuirk
Martin Mosebach
Brian M. McCall, Editor in Chief, Catholic Family News
Patricia McKeever, B.Ed. M.Th., Editor, Catholic Truth (Scotland)
Julia Meloni, B.A. Yale, A.M. Harvard, author
Fr. Cor Mennen, lic. canon law, former seminary professor
Fr. Michael Menner
Dr. Sebastian Morello, BA, MA, PhD, essays editor for the The European Conservative
Fr. Gerald E. Murray, J.C.D., Pastor, Church of the Holy Family, New York, NY
George Neumayr, author
Fr. Guy Pagès
Paolo Pasqualucci, ret. professor of philosophy, University of Perugia, Italy
Dr. Claudio Pierantoni, Universidad de Chile, PhD History of Christianity, PhD Philosophy
Dr. Carlo Regazzoni, philosopher of culture
Dr. John Rist, emeritus professor of Classics and Philosophy, University of Toronto,
FRSC Eric Sammons, Editor, Crisis Magazine
Edward Schaefer, president, The Collegium Wolfram Schrems,
Mag. theol., Mag. phil. Paul A. Scott PhD, FRSA, FRHistS, FCIL, CL, Associate Professor of French and Cramer Professor, Affiliate Faculty of the Gunn Center for the Study of Science Fiction, Affiliate Faculty of the Ad Astra Center for Science Fiction and Speculative Imagination, General Editor of The Year’s Work in Modern Language Studies (Brill) Department of French, Francophone and Italian Studies, University of Kansas, USA
Anna Silvas, BA, MA, PhD, Adjunct Senior Research Fellow, University of New England, Australia
Dr. Michael Sirilla, PhD
Anthony P. Stine, PhD
Dr. Gerard J.M. van den Aardweg, Netherlands
Dr. phil. habil. Berthold Wald, retired professor, Theological Faculty of Paderborn, Germany
John-Henry Westen, Co-Founder and Editor in Chief of LifeSiteNews.com
Elizabeth Yore, Esq., Founder, Yore Children
John Zmirak, PhD
Aanvullende ondertekenaars
Fr. Edward B. Connolly
Christina Fox, BA BDiv., independent scholar
Adrie A.M. van der Hoeven MSc, author of jesusking.info
Fr. Tyler Johnson
Edgardo J. Cruz Ramos, President, Una Voce Puerto Rico
Luis Roman, MBA and MA student of theology, host and producer of the well-known show in the Hispanic community named Conoce,
Ama Y Vive Tu Fe
Prof. Leonard Wessell (ret.), Ph.D. (USA),
Dr. Phil. (Germany), Doctorado, (Spain)
Deacon Timothy Woods
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediahttps://beta.rkdocumenten.nl/toondocument/8728-de-leer-van-het-katholieke-geloof-over-het-ontvangen-van-de-heilige-nl