13e Zitting - Decreet over het Sacrament van de Eucharistie

x
Gebruik de knoppen om door de historische teksten te lopen:

Informatie over dit document

Sessio XIII - Decretum de SS. Eucharistia
13e Zitting - Decreet over het Sacrament van de Eucharistie
Concilie van Trente
11 oktober 1551
Concilies en synodes - Decreten
2005, Stg. InterKerk
(Werkvertaling) Letterlijk uit het Latijn
Waar door de redactie opportuun geacht is de Latijnse term toegevoegd aan de vertaling van die term
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
2005
Redactie
22 november 2024
679
nl
Toon meer

Taalopties voor dit document

Bekijk document in Latijn

Referenties naar dit document: 3

Open uitgebreid overzicht

Referenties naar dit document van thema's en berichten

Open uitgebreid overzicht

Extra opties voor dit document

Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social media
- HOOFDSTUK 3 - De verhevenheid van de heilige Eucharistie over de andere Sacramenten
5
Weliswaar heeft het allerheiligste Sacrament van de Eucharistie gemeen met de andere Sacramenten, dat zij een teken is van een heilige zaak (rei) en de zichtbare gestalte van de onzichtbare genade, maar in haar bevindt zich het verhevene en éénmalige, dat de overige Sacramenten eerst dan de kracht hebben om te heiligen, wanneer ze door iemand worden gebruikt. In de Eucharistie echter is de Bewerker van heiligheid zelf, nog voor het gebruik.

Referenties naar alinea 5: 4

Mysterium Fidei ->=geentekst=
Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst=
Eucharisticum Mysterium ->=geentekst=
Vous nous avons demandé ->=geentekst=

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
6
De apostelen hebben immers de Eucharistie nog niet uit de hand van de Heer ontvangen 1[[b:Mt. 26, 26 ; Mc. 14, 22]], wanneer Hij zelf waarachtig bevestigde: dat het Zijn Lichaam is, wat Hij aanbood. Dit geloof is steeds in de Kerk aanwezig geweest, dat terstond na de consecratie het ware Lichaam en Bloed van onze Heer onder de gedaante van brood en wijn met Zijn ziel en godheid er is. Nu echter het Lichaam onder de gedaante van brood, het Bloed onder de gedaante van wijn, door de kracht van de woorden. Hetzelfde Lichaam echter onder de gedaante van wijn en het Bloed onder de gedaante van brood en de ziel onder de gedaante van beide, uit kracht van de natuurlijke verbinding (conexionis) en begeleiding (concommitantiae), waardoor de delen van Christus de Heer, die reeds van de dood is opgestaan en niet meer kan sterven 2[[b:Rom. 6, 9]] onder elkaar gekoppeld worden, vervolgens, de godheid wegens haar wonderbare hypostatische vereniging, met Zijn Lichaam en Zijn ziel. 3[[al:17.19]]

Referenties naar alinea 6: 5

Catechismus van de Katholieke Kerk ->=geentekst=
Mysterium Fidei ->=geentekst=
Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst=
Eucharisticum Mysterium ->=geentekst=
Vous nous avons demandé ->=geentekst=

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
7
Derhalve is het geheel waar, dat evenveel onder één van beide gedaanten als onder beide wordt bevat. Immers, geheel en volledig is Christus tegenwoordig onder de gedaante van brood en onder de gedaante van ieder deeltje brood zonder onderscheid, alsook onder de gedaante van wijn en ook onder haar delen. 4[[al:19]]

Referenties naar alinea 7: 5

Catechismus van de Katholieke Kerk ->=geentekst=
Mysterium Fidei ->=geentekst=
Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst=
Eucharisticum Mysterium ->=geentekst=
Vous nous avons demandé ->=geentekst=

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media