{In veel geschriften wordt aangenomen} dat de belangrijkste doelstelling van het huwelijk niet de voortplanting van nakomelingen of dat het secundaire doeleinde niet daaraan ondergeschikt, maar van haar onafhankelijk is.
In de uitwerkingen wordt als voornaamste doeleinde van het huwelijk door de verscheidene {auteurs telkens} een andere aangegeven, zoals bijv.: de aanvulling en persoonlijke vervolmaking van de echtgenoten door een veelzijdige levens- en handelingsgemeenschap; de wederzijdse liefde en de bevordering en vervolmaking van de eenheid van de echtgenoten door de geestelijke en lichamelijke zelfgave van de eigen persoon; en nog veel meer soortgelijke.
In dezelfde geschriften worden van tijd tot tijd de in de kerkelijke documenten gebruikte termen (zoals bijv. doel, voornaamste, secundair) een betekenis gegeven, die met deze begrippen – volgens het algemene gebruik door theologen – niet in overeenstemming is.
Vraag:
Kan de mening van enkele moderne schrijvers aanvaardbaar zijn, die ofwel ontkennen, dat het eerste doel van het huwelijk de voortplanting en opvoeding is, dan wel leren, dat de secundaire doeleinden niet wezenlijk ondergeschikt zijn aan het eerste doel, maar op één lijn daarmee staan en daarvan onafhankelijk zijn?
Om RK Documenten te kunnen verbeteren is uw reactie zeer waardevol. Heeft u aanmerkingen of suggesties voor verbeteringen of bent u een fout tegen gekomen? Laat het ons weten.